مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی، پروژه‌های ریلی بدون توجیه اقتصادی را مانع توسعه ترانزیت دانسته و بر لزوم رفع گلوگاه‌ها و سرمایه‌گذاری هدفمند در کریدورها تأکید کرد.
چالش‌ها و فرصت‌های توسعه ترانزیت در ایران: پروژه‌های ریلی و اهمیت رفع گلوگاه‌ها

این اظهارات به‌ویژه در حالی مطرح شد که ظرفیت‌های بالای زیرساخت‌های کشور برای جابه‌جایی و ترانزیت کالا هنوز به‌طور کامل مورد بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند.

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی، پروژه‌های ریلی بدون توجیه اقتصادی را مانع توسعه ترانزیت دانسته و بر لزوم رفع گلوگاه‌ها و سرمایه‌گذاری هدفمند در کریدورها تأکید کرد. این اظهارات به‌ویژه در حالی مطرح شد که ظرفیت‌های بالای زیرساخت‌های کشور برای جابه‌جایی و ترانزیت کالا هنوز به‌طور کامل مورد بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند.

ظرفیت‌های ترانزیتی کشور و ضرورت رفع گلوگاه‌ها

به گزارش پرداد خبر، سید حسین میرشفیع، نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیت‌های بالای زیرساختی کشور، اظهار کرد که ایران در حال حاضر ظرفیت جابه‌جایی و ترانزیت سه برابر میزان فعلی را دارد. با این حال، مشکلات اساسی در گلوگاه‌های کریدوری، به‌ویژه در پایانه‌های ورودی و خروجی کشور، موجب محدودیت در بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها شده است. برای رفع این مشکلات، نیاز به سرمایه‌گذاری‌های ویژه‌ای در این بخش‌ها وجود دارد.

میرشفیع همچنین به اهمیت استفاده از کریدورهای ایران برای اقتصاد کشور و از منظر امنیتی اشاره کرد. کشورهای شمالی ایران و مسیرهای شرق به غرب می‌توانند از این ظرفیت‌ها به‌طور مستقیم بهره‌برداری کنند، اما برای تحقق این امر ابتدا باید مشکلات گلوگاه‌ها و روابط بین‌المللی این بخش تقویت شود.

چالش‌ها و فرصت‌های توسعه ترانزیت در ایران: پروژه‌های ریلی و اهمیت رفع گلوگاه‌ها
چالش‌ها و فرصت‌های توسعه ترانزیت در ایران: پروژه‌های ریلی و اهمیت رفع گلوگاه‌ها

سرمایه‌گذاری هدفمند در کریدورها

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد که به‌جای سرمایه‌گذاری بی‌رویه در پروژه‌های جدید، باید گلوگاه‌های موجود در کریدورها برطرف شوند. از نظر وی، بازاریابی فعال در بخش حمل‌ونقل و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی نیز امری ضروری است. دولت باید تنها نقش پشتیبان را در این زمینه ایفا کند تا بدون نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان، ایران بتواند درآمد قابل‌توجهی از طریق ترانزیت کسب کند.

پروژه‌های ریلی با توجیه اقتصادی و اهمیت طرح جامع حمل‌ونقل

میرشفیع در ادامه از مشکلات پروژه‌های ریلی بدون توجیه اقتصادی گفت. او تأکید کرد که طرح جامع حمل‌ونقل کشور سال‌هاست که به دلیل مشکلات مختلف متوقف شده است. در این طرح، مطالعات بسیاری در زمینه راه‌آهن انجام شده و مسیرهایی که برای بار و مسافر کافی هستند مشخص شده‌اند. اما در عمل، برخی از پروژه‌ها بدون توجیه اقتصادی اجرایی شده‌اند، به‌ویژه پروژه‌هایی که تنها به اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی پرداخته‌اند بدون اینکه بار یا مسافری کافی داشته باشند.

مشکلات پروژه‌های ریلی غیر ضروری

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی بیان کرد که برخی پروژه‌ها به دلیل عدم اتصال به مراکز بار، کارایی لازم را ندارند و هزینه‌های نگهداری آنها به یک چالش تبدیل شده است. در همین راستا، بازنگری در پروژه‌های ریلی انجام شده و پروژه‌هایی که اولویت کمتری دارند، به‌طور موقت کنار گذاشته شده‌اند. این بازنگری به‌ویژه در شرایط فشار اقتصادی و محدودیت منابع اعتباری ضروری بود تا منابع موجود به پروژه‌های اولویت‌دار اختصاص یابد.

چالش‌ها و فرصت‌های توسعه ترانزیت در ایران: پروژه‌های ریلی و اهمیت رفع گلوگاه‌ها
چالش‌ها و فرصت‌های توسعه ترانزیت در ایران: پروژه‌های ریلی و اهمیت رفع گلوگاه‌ها

اولویت‌های اجرایی در پروژه‌های ریلی

میرشفیع در ادامه از پروژه‌های اولویت‌دار در بخش حمل‌ونقل ریلی صحبت کرد و گفت که پروژه راه‌آهن زاهدان – چابهار به عنوان یکی از پروژه‌های مهم با منابع اصلی دولت، در دستور کار قرار دارد. این پروژه با توجه به موقعیت استراتژیک و اقتصادی خود، به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید. علاوه بر آن، پروژه راه‌آهن اردبیل که پیشرفت فیزیکی بالایی داشته، نیز در اولویت قرار دارد و به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

تحول در حمل‌ونقل کشور با تکمیل پروژه‌های اولویت‌دار

میرشفیع تأکید کرد که تکمیل پروژه‌های ریلی مانند راه‌آهن زاهدان – چابهار و اردبیل، تحولی بزرگ در بخش حمل‌ونقل کشور به‌وجود خواهد آورد و می‌تواند موجب تسهیل ترانزیت کالاها و ارتباطات اقتصادی با کشورهای همسایه و سایر نقاط جهان شود. این پروژه‌ها نه‌تنها به بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی کمک می‌کنند، بلکه موجب ایجاد فرصت‌های شغلی و توسعه مناطق مختلف کشور خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *