پیروزی فروشگاه های آنلاین بر صف های طولانی فیزیکی
گزارش رویترز به نقل از موسسه ادوبی آنالیتیکس نشان می دهد که در جمعه سیاه امسال، یک تغییر استراتژیک در رفتار خریداران رخ داده است. مردم آمریکا به جای هجوم سنتی و حضور فیزیکی در فروشگاه ها که معمولا با ازدحام و درگیری همراه بود، ترجیح دادند بخش قابل توجهی از نیازهای خود را از خانه تامین کنند. آمار نشان می دهد که ۸.۶ میلیارد دلار تراکنش موفق به صورت بر خط (آنلاین) در روز خرید بلک فرایدی ثبت شده است.
این رقم نشان دهنده اعتماد روزافزون مصرف کنندگان به زیرساخت های تجارت الکترونیک و همچنین تمایل آن ها به دوری از تنش های محیطی فروشگاه های فیزیکی است. در سال های گذشته، تصاویر صف های کیلومتری و دعوا بر سر کالاها نماد جمعه سیاه بود، اما امسال “کلیک” جایگزین “صف” شده است و خرید بلک فرایدی چهره ای مدرن تر و آرام تر به خود گرفته است.
رشد ۹.۴ درصدی و بازدیدهای تریلیونی
تحلیل داده ها نشان می دهد که میزان خرید بر خط مردم آمریکا نسبت به سال گذشته در همین روز، رشد چشمگیر ۹.۴ درصدی را تجربه کرده است. این رشد فراتر از پیش بینی های اولیه تحلیلگران بازار بود. همچنین آمار حیرت انگیز دیگری که ثبت شده، مربوط به ترافیک اینترنتی است؛ حدود یک تریلیون بازدید از تارنماهای خرده فروشی در آمریکا طی بازه زمانی خرید بلک فرایدی به ثبت رسیده است.
این حجم از بازدید نشان می دهد که کاربران پیش از نهایی کردن خرید، زمان زیادی را صرف جستجو، مقایسه و بررسی محصولات کرده اند. این رفتار “شکارچی قیمت” بودن، ناشی از فشارهای اقتصادی است که باعث شده مردم در خرید بلک فرایدی وسواس بیشتری به خرج دهند و به دنبال یافتن بهترین پیشنهاد ممکن باشند.
تاثیر تورم و بی ثباتی بر الگوی مصرف
پیشتر انتظار می رفت که در جمعه سیاه امسال، شاهد هجوم حضوری بیشتر در فروشگاه های آمریکا باشیم و مردم پس از سال ها دوری، به سنت خرید فیزیکی بازگردند. اما نگرانی ها نسبت به “خرید بیش از حد” با توجه به نرخ تورم امسال در این کشور و بی ثباتی ایجاد شده در تجارت آمریکا، مردم را به سمت فروشگاه های آنلاین سوق داده است.
در محیط آنلاین، مدیریت هزینه ها آسان تر است. خریدار می تواند سبد خرید خود را در لحظه مشاهده کند، مجموع هزینه را ببیند و در صورت لزوم کالاهای غیرضروری را حذف کند. این امکان کنترلی در فروشگاه های فیزیکی کمتر در دسترس است. بنابراین، تورم به طور غیر مستقیم به موتور محرک خرید بلک فرایدی در بستر آنلاین تبدیل شده است تا خانواده ها بتوانند دخل و خرج خود را بهتر مدیریت کنند.
رکوردشکنی در مجموع فروش؛ ارقامی نجومی
برآوردهای نهایی نشان می دهد که کل خرید مردم آمریکا (مجموع آنلاین و فیزیکی) در جمعه سیاه امسال رقمی بین ۱۱.۷ تا ۱۱.۹ میلیارد دلار بوده است. این عدد در نوع خود یک رکورد جدید تاریخی به شمار می رود. البته کارشناسان اقتصادی معتقدند بخشی از این افزایش مبلغ در خرید بلک فرایدی ناشی از افزایش قیمت کالاها (تورم) است و لزوما به معنای خرید تعداد بیشتری کالا نیست.
با این حال، گردش مالی نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار در یک روز، نشان دهنده قدرت خرید بالای بازار آمریکا و اهمیت حیاتی این رویداد برای خرده فروشان است. بسیاری از فروشگاه ها روی درآمد حاصل از خرید بلک فرایدی برای تراز کردن صورت های مالی سالانه خود حساب باز می کنند.
موبایل؛ ابزار اصلی خرید در جمعه سیاه
یکی دیگر از نکات برجسته در گزارش های امسال، سهم بالای گوشی های هوشمند در ثبت سفارشات است. بیش از نیمی از تراکنش های آنلاین در جریان خرید بلک فرایدی از طریق موبایل انجام شده است. این موضوع نشان می دهد که فروشگاه هایی که اپلیکیشن های کاربردی تر و سایت های واکنش گرا (Responsive) داشتند، سهم بیشتری از کیک فروش را از آن خود کردند.
سهولت دسترسی در هر مکان و زمان، باعث شده تا مردم حتی در حین انجام کارهای روزمره یا در جمع های خانوادگی، بتوانند در جشنواره خرید بلک فرایدی شرکت کنند و سفارشات خود را ثبت نمایند. این تغییر پلتفرم از دسکتاپ به موبایل، الگوی بازاریابی دیجیتال را نیز تغییر داده است.
کالاهای پرطرفدار در سبد خرید مردم
تحلیل سبد خرید بلک فرایدی نشان می دهد که کالاهای الکترونیک، اسباب بازی و پوشاک در صدر لیست علاقه مندی ها قرار داشته اند. تخفیف های قابل توجه روی تلویزیون ها، کنسول های بازی و گوشی های هوشمند، انگیزه اصلی برای خریدهای گران قیمت بوده است.
همچنین، استفاده از سرویس های “الان بخر، بعدا پرداخت کن” (BNPL) در خرید بلک فرایدی امسال رشد بی سابقه ای داشته است. این سرویس ها به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا بدون فشار مالی آنی، خریدهای خود را انجام دهند که این خود عاملی برای ثبت رکوردهای جدید فروش بوده است.

سوالات متداول
مجموع خرید آنلاین در بلک فرایدی امسال چقدر بود؟
طبق گزارش ادوبی آنالیتیکس، مردم آمریکا در جمعه سیاه امسال حدود ۸.۶ میلیارد دلار به صورت آنلاین خرید کردند.
میزان رشد خرید آنلاین نسبت به سال گذشته چقدر بوده است؟
آمارها نشان می دهد که میزان خرید بلک فرایدی به صورت آنلاین نسبت به سال قبل ۹.۴ درصد رشد داشته است.
چرا مردم تمایل بیشتری به خرید آنلاین داشتند؟
عواملی مانند تورم، نگرانی از خرید هیجانی و بیش از حد، دوری از شلوغی فروشگاه ها و امکان مدیریت بهتر هزینه ها در فضای آنلاین، از دلایل اصلی این گرایش بوده است.
کل فروش بلک فرایدی (آنلاین و حضوری) چقدر برآورد می شود؟
مجموع کل خرید بلک فرایدی در آمریکا رقمی بین ۱۱.۷ تا ۱۱.۹ میلیارد دلار برآورد شده است که رکورد جدیدی محسوب می شود.
نتیجه گیری
آمار و ارقام جمعه سیاه ۲۰۲۵ نشان می دهد که اقتصاد دیجیتال همچنان با قدرت به پیش می رود. ثبت فروش آنلاین ۸.۶ میلیارد دلاری و رشد ۹.۴ درصدی نسبت به سال قبل، ثابت کرد که خرید بلک فرایدی دیگر یک رویداد صرفا فیزیکی نیست. تورم و شرایط اقتصادی، مصرف کنندگان را هوشمندتر کرده و آن ها را به سمت پلتفرم های آنلاین برای مقایسه دقیق تر و مدیریت هزینه ها کشانده است. این روند صعودی احتمالا در سال های آینده نیز با شتاب بیشتری ادامه خواهد یافت. برای پیگیری اخبار اقتصادی جهان می توانید به وبسایت پرداد خبر مراجعه کنید.





