سعید رسولی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار پرداد خبر، ضمن تشریح این برنامه‌ها، تأکید کرد که چندین کشور CIS حتی آماده ارائه تعهد رسمی دولتی برای ترانزیت بار از مسیر ایران هستند. این تحولات می‌تواند موقعیت ژئوپلیتیکی ایران را به عنوان یک هاب ترانزیتی در منطقه به طور چشمگیری تقویت کند.
مذاکره با CIS برای سرمایه گذاری در بنادر ایران | اهداف و جزئیات

پرداد خبر – سازمان بنادر و دریانوردی از آغاز دور جدید و گسترده‌ای از مذاکرات با کشورهای همسایه، به ویژه اعضای اتحادیه کشورهای مستقل همسود (CIS)، برای جذب سرمایه گذاری در بنادر ایران خبر داد. این اقدام استراتژیک که در راستای تحقق سیاست‌های کلی «اقتصاد دریامحور» و اهداف برنامه هفتم پیشرفت صورت می‌گیرد، با اصلاحات گسترده در قوانین داخلی و رفع موانع بوروکراتیک همراه شده است تا مسیر برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی هموارتر از همیشه شود.

اصلاحات داخلی: اولین گام برای جذب سرمایه گذاری در بنادر ایران

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه پیش‌نیاز جذب سرمایه، ایجاد یک محیط کسب‌وکار شفاف و کارآمد است، از آغاز یک بازنگری اساسی در رویه‌های داخلی این سازمان خبر داد. رسولی اظهار داشت: «متأسفانه در گذشته، بروکراسی زائد و برخی دستورالعمل‌های دست‌وپاگیر، مانعی جدی بر سر راه بهره‌برداری از فرصت‌ها بود. ما اکنون در حال اصلاح این روند و تسهیل حداکثری فرآیندها برای استقبال از سرمایه گذاری در بنادر ایران هستیم.»

او افزود که احیای پروژه‌های سرمایه‌گذاری متوقف‌شده و رفع موانع آن‌ها نیز با جدیت در دستور کار قرار گرفته و در همین مدت کوتاه، پیشرفت‌های قابل‌توجهی در برخی از این پروژه‌ها حاصل شده است. این اقدامات سیگنالی روشن به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است که سازمان بنادر عزمی جدی برای همکاری دارد.

فرصت CIS: چرا کشورهای محصور در خشکی به بنادر ایران چشم دوخته‌اند؟

یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های این برنامه جدید، استقبال چشمگیر کشورهای محصور در خشکی حوزه CIS است. این کشورها برای دسترسی به آب‌های آزاد و بازارهای جهانی، ایران را کوتاه‌ترین، امن‌ترین و به‌صرفه‌ترین مسیر می‌دانند. رسولی در این باره گفت: «بیشتر این کشورها تمایل قطعی خود را برای استفاده از مسیر ایران اعلام کرده‌اند و مذاکرات بسیار سازنده‌ای در جریان است. جذابیت این مسیر به حدی است که برخی از آن‌ها آماده ارائه تضمین‌های رسمی دولتی برای حجم بار ترانزیتی خود شده‌اند.»

این تمایل بالا، فرصتی تاریخی برای موفقیت‌آمیز بودن طرح سرمایه گذاری در بنادر ایران فراهم کرده است. به گفته مدیرعامل سازمان بنادر، با چند کشور مذاکرات به مرحله نهایی رسیده و در آستانه امضای قراردادهای اجرایی قرار دارند و با چند کشور دیگر نیز تفاهم‌نامه‌های اولیه نهایی شده است.

از هماهنگی در دولت تا هدف‌گذاری ۴۰ میلیون تنی

یکی از چالش‌های تاریخی در پروژه‌های ملی، عدم هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف دولتی بوده است. سعید رسولی با اشاره به این موضوع، از یک راهکار کلیدی در برنامه هفتم توسعه خبر داد: «برای حل این مشکل، تشکیل “ستاد گذر” به ریاست مستقیم رئیس‌جمهور پیش‌بینی شده است. این ستاد وظیفه هم‌افزایی و هماهنگی میان تمام نهادهای مسئول در حوزه ترانزیت را بر عهده خواهد داشت که گامی بزرگ برای تسریع پروژه‌ها و موفقیت سرمایه گذاری در بنادر ایران است.»

او با اشاره به ثبت رکورد قابل توجه ترانزیت در سال ۱۴۰۲، هدف‌گذاری برنامه هفتم را دستیابی به ترانزیت ۴۰ میلیون تن کالا دانست و تأکید کرد که این هدف با جذب سرمایه گذاری در بنادر ایران و تقویت زیرساخت‌ها کاملاً دست‌یافتنی است.

در نهایت، به نظر می‌رسد سازمان بنادر و دریانوردی با یک استراتژی چندوجهی شامل اصلاحات داخلی، دیپلماسی فعال منطقه‌ای و هماهنگی در سطح کلان دولت، قصد دارد فصل جدیدی را در تاریخ دریانوردی و ترانزیت کشور رقم بزند. موفقیت این برنامه‌ها می‌تواند ایران را به جایگاه واقعی خود به عنوان چهارراه ترانزیتی منطقه نزدیک‌تر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بنر تبلیغاتی آسیاتک - پرداد خبر
بنر تبلیغاتی بانک صادرات - پرداد خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *