در حالی که آمار کلی اسقاط خودرو تنها یک درصد رشد داشته، تمرکز بر طرح‌های جایگزینی توانسته است تحولی بزرگ در این حوزه ایجاد کند. در این گزارش به بررسی دقیق آمار ارائه شده، اهداف بلندپروازانه دولت برای سال ۱۴۰۴ و همچنین چالش‌های پیش روی این طرح ملی خواهیم پرداخت.
رشد 800 برابری اسقاط در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده!

به گزارش پرداد خبر، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده از جهش چشمگیر و ۸۰۰ برابری آمار اسقاط خودرو در قالب طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در سه ماهه نخست امسال خبر داد. این موفقیت نشان‌دهنده اثربخشی سیاست‌های تشویقی دولت برای حذف خودروهای آلاینده از چرخه حمل و نقل کشور است.

تحلیل آمار اسقاط خودرو در بهار ۱۴۰۴

مهران سالاریه با اعلام آمار سه ماهه اول امسال گفت: «کل آمار اسقاط خودرو در سه ماهه اول امسال ۵۸ هزار و ۲۹۲ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۵۷ هزار و ۷۰۵ دستگاه) رشد یک درصدی را نشان می‌دهد.» اما نکته برجسته در این آمار، عملکرد فوق‌العاده طرح جایگزینی خودروهای فرسوده است. به گفته وی، از این تعداد، ۱۹ هزار و ۹۸۱ دستگاه خودرو تنها از محل این طرح اسقاط شده‌اند که در مقایسه با آمار ناچیز مدت مشابه سال قبل، رشدی حدوداً ۸۰۰ برابری را به ثبت رسانده است. این موفقیت حاصل هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی و نقش‌آفرینی مؤثر خودروسازان بوده است.

برنامه‌های دولت در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده برای سال ۱۴۰۴

دولت برای سال جاری اهداف بلندپروازانه‌ای را در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور تعیین کرده است. این اهداف در چند بخش دنبال می‌شوند:

  • نوسازی با همکاری دستگاه‌های اجرایی: در تفاهم‌نامه‌ای مشترک با ۸ دستگاه اجرایی، نوسازی ۹۶ هزار دستگاه خودرو هدف‌گذاری شده که فاز نخست آن با ظرفیت ۲۷ هزار دستگاه هم‌اکنون در حال اجراست.
  • نوسازی اتوبوس‌های برون‌شهری: با همکاری سازمان راهداری، نوسازی ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برون‌شهری نیز در دستور کار قرار دارد که تفاهم‌نامه آن در مراحل نهایی شدن است.
  • نوسازی از محل تولید خودروسازان: بر اساس قانون ساماندهی، خودروسازان موظفند ۲۰ درصد از تولیدات خود را به متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اختصاص دهند. پیش‌بینی می‌شود از این محل نیز ظرفیت نوسازی ۳۲۹ هزار دستگاه خودروی سواری و وانت در سال ۱۴۰۴ ایجاد شود.

چالش اصلی: تامین منابع مالی و استقبال مردم

به گفته سالاریه، تحقق بزرگترین بخش این طرح، یعنی نوسازی ۳۲۹ هزار دستگاه خودرو از محل سهمیه خودروسازان، به دو عامل کلیدی بستگی دارد. اولین و مهم‌ترین عامل، تامین منابع مالی مورد نیاز برای ارائه تسهیلات بانکی به متقاضیان است تا قدرت خرید لازم برای جایگزینی خودروی خود را داشته باشند. عامل دوم نیز میزان استقبال مالکان خودروهای فرسوده از این طرح است که مستقیماً با جذابیت بسته‌های تشویقی و تسهیلات ارائه شده در ارتباط است.

 

موفقیت اصلی طرح اسقاط خودرو در چه بخشی بوده است؟
موفقیت اصلی طرح اسقاط خودرو در چه بخشی بوده است؟

سوالات متداول

موفقیت اصلی طرح اسقاط خودرو در چه بخشی بوده است؟

موفقیت اصلی مربوط به «طرح جایگزینی» بوده است که در آن، تعداد خودروهای اسقاط شده در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد خیره‌کننده ۸۰۰ برابری داشته است.

آمار کل اسقاط خودرو چقدر رشد کرده است؟

آمار کل اسقاط خودروها در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته، تنها یک درصد رشد داشته است. این نشان می‌دهد که موفقیت اصلی مدیون طرح‌های جایگزینی بوده است.

دولت برای سال ۱۴۰۴ چه هدفی در نوسازی ناوگان دارد؟

دولت قصد دارد از طریق طرح‌های مختلف، ظرفیت نوسازی بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه انواع خودرو (شامل سواری، وانت و اتوبوس) را در سال جاری فراهم کند.

نقش خودروسازان در این طرح چیست؟

طبق قانون، خودروسازان موظف هستند ۲۰ درصد از کل تولیدات خود را به متقاضیانی اختصاص دهند که خودروی فرسوده خود را در این طرح جایگزین می‌کنند.

نتیجه‌گیری

جهش ۸۰۰ برابری اسقاط در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده نشان می‌دهد که سیاست‌های درست و هماهنگ می‌توانند به نتایج بزرگی منجر شوند. این طرح نه تنها به کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت کمک می‌کند، بلکه باعث ارتقای ایمنی در جاده‌ها نیز می‌شود. اکنون چالش اصلی دولت، تامین مالی و حفظ این روند موفقیت‌آمیز برای دستیابی به اهداف بزرگ سال ۱۴۰۴ است. برای اطلاع از آخرین اخبار خودرو می‌توانید به بخش اخبار خودرو پرداد مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بنر تبلیغاتی آسیاتک - پرداد خبر
بنر تبلیغاتی بانک صادرات - پرداد خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *