جزئیات مصوبه جدید واردات خودروهای لوکس
بخشنامه جدید که توسط مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ابلاغ شده، جزئیات دقیقی از این طرح را مشخص کرده است. بر این اساس، مجموعاً ۱۳ هزار دستگاه خودروی لوکس با سقف ارزی ۶۳۵ میلیون یورو وارد کشور خواهد شد. این واردات در دو دسته مجزا بر اساس حجم موتور طبقهبندی شده است:
۱. خودروهای ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی
- تعداد مجاز واردات: ۸ هزار دستگاه
- ارز تخصیص یافته: ۳۶۰ میلیون یورو
- تعرفه گمرکی: ۱۸۰ درصد
۲. خودروهای بالای ۳۰۰۰ سیسی
- تعداد مجاز واردات: ۵ هزار دستگاه
- ارز تخصیص یافته: ۲۷۵ میلیون یورو
- تعرفه گمرکی: ۱۹۰ درصد
این مصوبه چه تاثیری بر بازار خودرو دارد؟
پایان ممنوعیت ۱۳ ساله واردات خودروهای لوکس اگرچه یک خبر بزرگ است، اما نباید انتظار کاهش قیمت چشمگیر در این بخش از بازار را داشت. تعرفههای بسیار سنگین ۱۸۰ و ۱۹۰ درصدی به این معناست که قیمت نهایی این خودروها برای مصرفکننده همچنان بسیار بالا خواهد بود. هدف اصلی این طرح، بیش از آنکه تنظیم بازار باشد، کسب درآمد قابل توجه برای دولت از محل واردات و پاسخ به تقاضای یک بخش خاص و کوچک از بازار است. با این حال، ورود این خودروها میتواند به صورت روانی بر قیمت خودروهای لوکس کارکرده موجود در بازار تأثیر گذاشته و تنوع بیشتری را به بازار خودروی کشور اضافه کند.

سوالات متداول
آیا واردات خودروهای لوکس به ایران آزاد شده است؟
بله، ممنوعیت ۱۳ ساله به پایان رسیده و بر اساس مصوبه جدید، واردات ۱۳ هزار دستگاه خودروی لوکس (با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی) در سال ۱۴۰۴ مجاز است.
تعرفه واردات خودروهای لوکس چقدر است؟
تعرفه برای خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی ۱۸۰ درصد و برای خودروهای با حجم موتور بالای ۳۰۰۰ سیسی ۱۹۰ درصد تعیین شده است.
آیا با این طرح، قیمت خودروهای لوکس ارزان میشود؟
خیر لزوماً. به دلیل تعرفههای گمرکی بسیار سنگین، قیمت نهایی این خودروها برای مصرفکننده همچنان بسیار بالا خواهد بود و این طرح تأثیر چندانی بر ارزان شدن آنها نخواهد داشت.
چه تعداد خودروی لوکس قرار است وارد کشور شود؟
بر اساس این مصوبه، مجموعاً ۱۳ هزار دستگاه خودروی لوکس (۸ هزار دستگاه در گروه اول و ۵ هزار دستگاه در گروه دوم) مجوز واردات دریافت کردهاند.
نتیجهگیری
ابلاغ رسمی مصوبه واردات خودروهای لوکس، یک تغییر پارادایم در سیاستهای خودرویی ایران پس از بیش از یک دهه ممنوعیت است. این طرح با رویکرد واردات محدود و کنترل شده با تعرفههای بسیار بالا، نشان میدهد که دولت قصد دارد ضمن کسب درآمد، به صورت مدیریت شده به نیاز بازار پاسخ دهد. اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا این طرح به درستی اجرا خواهد شد و چه تأثیرات ملموسی بر قیمتها و فضای کلی بازار خودرو خواهد گذاشت. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به وبسایت سازمان توسعه تجارت ایران مراجعه کنید.