نحوه تخصیص سهمیه و چالش اسناد کاغذی
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی توضیح داد: “براساس مصوبه سال ۱۳۹۳ هیئت وزیران، مقدار سهمیه گازوئیل ناوگان دیزلی براساس عملکردی که سازمان حملونقل جادهای در حوزه برونشهری و سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور در حوزه درونشهری با توجه به اسناد حمل و صورتوضعیت، بارنامه و باربرگها تعیین میکنند، محاسبه و تخصیص داده میشود.”
وی با تأکید بر اینکه قانوناً عملکرد ناوگان دیزلی باید برمبنای سامانههای هوشمند سپهتن (برای تردد برونشهری) و سیپاد (برای تردد درونشهری) تعیین شود، افزود: “متولی اجرای سامانه سپهتن، سازمان راهداری و حملونقل جادهای است که تاکنون این پروژه را به طور کامل اجرایی نکرده است.” این در حالی است که تجهیزات این سامانهها باید روی تمامی ناوگان دیزلی (مسافری، باری، درونشهری و برونشهری) نصب شده و عملکرد واقعی به شرکت ملی پخش منتقل شود.
آقای ویسکرمی هشدار داد که ملاک قرار دادن بارنامه، باربرگ و صورتوضعیت مسافری به تنهایی، ممکن است منجر به ارسال عملکردهای غیرواقعی به شرکت ملی پخش شود.
طرح آزمایشی برای ثبت عملکرد واقعی و مقابله با تخلفات
برای رفع این نقیصه، شرکت ملی پخش با همکاری سایر دستگاهها، طرحی را برای ثبت عملکرد واقعی ناوگان تدوین کرده که به صورت آزمایشی و موقت در حال اجراست. وی در این باره گفت: “این طرح در مرحله نخست برای ناوگان باری بالای ۵۰ تن، شامل ۲۷ هزار دستگاه، اجرایی میشود. مبدأ و مقصد ناوگان با استفاده از بارنامه و صورتوضعیت مسافری قابل مشاهده است و ناوگان میتواند از جایگاههایی که در مسیر حرکت خود (تعیین شده توسط سازمان راهداری) وجود دارد، سوختگیری کند و تخصیص سوخت نیز برمبنای حرکت در همین مسیر انجام میشود.”
این طرح پس از رفع کامل ایرادات و کسب رضایت نسبی ذینفعان، برای سایر ناوگانها نیز اجرایی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش همچنین به موضوع صدور بارنامههای سوری اشاره کرد و افزود: “این تخلف ممکن است از سوی شرکتهای حملونقل صورت گیرد، اما با توجه به ورود دستگاههای نظارتی مانند سازمان حملونقل جادهای و خود شرکت ملی پخش، حجم تخلف در این بخش کاهش یافته است.”
چالشهای اجرای سامانههای هوشمند و امید به آینده
آقای ویسکرمی یکی از دلایل اصلی تأخیر در اجرای کامل طرحهایی مانند سپهتن و سیپاد را “نبود سرمایهگذار و انتخابنشدن پیمانکار برای اجرای طرح” عنوان کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای هرچهسریعتر این سامانههای هوشمند، اطلاعات کارکرد ناوگان حملونقل دیزلی به صورت واقعی و سیستمی به سامانه هوشمند سوخت ارسال شده، از صدور اسناد حمل و صورتوضعیت دستی جلوگیری شود و در نتیجه، شاهد کاهش قابل توجهی در مصرف نفتگاز بخش حملونقل و تخصیص بهینه سهمیهها باشیم.