به گفته آقای ویس‌کرمی، میانگین مصرف روزانه گازوئیل در بخش غیرنیروگاهی در شهریور ۱۴۰۳ به حدود ۶۵ میلیون لیتر رسیده است. در حالی که سازوکار تخصیص سهمیه بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۹۳ مشخص است، عدم اجرای کامل سامانه‌های پایش هوشمند مانند سپهتن، منجر به اتکا به بارنامه‌ها و صورت‌وضعیت‌های دستی شده که می‌تواند زمینه بروز عملکردهای غیرواقعی را فراهم کند.
مصرف گازوئیل ۱۲ درصد افزایش یافت؛ چالش تخصیص سهمیه با اسناد دستی

به گزارش پرداد خبر به نقل از yjc، کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، از افزایش ۱۲ درصدی مصرف گازوئیل در کشور طی شهریور ماه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ خبر داد. وی ضمن تشریح سازوکار فعلی تخصیص سهمیه به ناوگان دیزلی، بر چالش‌های ناشی از اتکا به اسناد کاغذی و عدم اجرای کامل سامانه‌های هوشمند پایش تردد تأکید کرد.

نحوه تخصیص سهمیه و چالش اسناد کاغذی

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی توضیح داد: “براساس مصوبه سال ۱۳۹۳ هیئت وزیران، مقدار سهمیه گازوئیل ناوگان دیزلی براساس عملکردی که سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه برون‌شهری و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور در حوزه درون‌شهری با توجه به اسناد حمل‌ و صورت‌وضعیت، بارنامه‌ و باربرگ‌ها تعیین می‌کنند، محاسبه و تخصیص داده می‌شود.”

وی با تأکید بر اینکه قانوناً عملکرد ناوگان دیزلی باید برمبنای سامانه‌های هوشمند سپهتن (برای تردد برون‌شهری) و سیپاد (برای تردد درون‌شهری) تعیین شود، افزود: “متولی اجرای سامانه سپهتن، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است که تاکنون این پروژه را به طور کامل اجرایی نکرده است.” این در حالی است که تجهیزات این سامانه‌ها باید روی تمامی ناوگان‌ دیزلی (مسافری، باری، درون‌شهری و برون‌شهری) نصب شده و عملکرد واقعی به شرکت ملی پخش منتقل شود.

آقای ویس‌کرمی هشدار داد که ملاک قرار دادن بارنامه، باربرگ و صورت‌وضعیت مسافری به تنهایی، ممکن است منجر به ارسال عملکردهای غیرواقعی به شرکت ملی پخش شود.

طرح آزمایشی برای ثبت عملکرد واقعی و مقابله با تخلفات

برای رفع این نقیصه، شرکت ملی پخش با همکاری سایر دستگاه‌ها، طرحی را برای ثبت عملکرد واقعی ناوگان تدوین کرده که به صورت آزمایشی و موقت در حال اجراست. وی در این باره گفت: “این طرح در مرحله نخست برای ناوگان‌ باری بالای ۵۰ تن، شامل ۲۷ هزار دستگاه، اجرایی می‌شود. مبدأ و مقصد ناوگان‌ با استفاده از بارنامه‌ و صورت‌وضعیت مسافری قابل مشاهده است و ناوگان‌ می‌تواند از جایگاه‌هایی که در مسیر حرکت خود (تعیین شده توسط سازمان راهداری) وجود دارد، سوخت‌گیری کند و تخصیص سوخت نیز برمبنای حرکت در همین مسیر انجام می‌شود.”

این طرح پس از رفع کامل ایرادات و کسب رضایت نسبی ذی‌نفعان، برای سایر ناوگان‌ها نیز اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش همچنین به موضوع صدور بارنامه‌های سوری اشاره کرد و افزود: “این تخلف ممکن است از سوی شرکت‌های حمل‌ونقل صورت گیرد، اما با توجه به ورود دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای و خود شرکت ملی پخش، حجم تخلف در این بخش کاهش یافته است.”

چالش‌های اجرای سامانه‌های هوشمند و امید به آینده

آقای ویس‌کرمی یکی از دلایل اصلی تأخیر در اجرای کامل طرح‌هایی مانند سپهتن و سیپاد را “نبود سرمایه‌گذار و انتخاب‌نشدن پیمانکار برای اجرای طرح” عنوان کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای هرچه‌سریع‌تر این سامانه‌های هوشمند، اطلاعات کارکرد ناوگان حمل‌ونقل دیزلی به صورت واقعی و سیستمی به سامانه هوشمند سوخت ارسال شده، از صدور اسناد حمل‌ و صورت‌وضعیت دستی جلوگیری شود و در نتیجه، شاهد کاهش قابل‌ توجهی در مصرف نفت‌گاز بخش حمل‌ونقل و تخصیص بهینه سهمیه‌ها باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *