ناباروری، یکی از دردناکترین و پراسترسترین چالشهایی است که یک زوج ممکن است در زندگی مشترک خود با آن روبرو شوند. در گذشته، این مشکل اغلب به عنوان یک سرنوشت محتوم و غیرقابل تغییر پذیرفته میشد. اما امروزه، به لطف پیشرفتهای خیرهکننده علم پزشکی و فناوریهای نوین باروری، درهای امید به روی بسیاری از این خانوادهها گشوده شده است.
روشهایی مانند «رحم اجارهای» (Surrogacy) و «اهدای جنین» (Embryo Donation) از جمله این راهکارهای پیشرفته هستند که توانستهاند به هزاران زوج در سراسر جهان کمک کنند تا طعم شیرین فرزند داشتن را بچشند. با این حال، این فناوریها به دلیل ماهیت پیچیده و دخالت شخص ثالث در فرآیند تولید مثل، سوالات بسیار مهم و بنیادینی را در حوزه اخلاق، حقوق و به خصوص فقه و شریعت اسلام مطرح کردهاند.
آیا استفاده از این روشها با اصول و مبانی اسلامی در تضاد است؟ حکم شرعی رحم اجاره ای و اهدای جنین چیست و فقها بر اساس چه مبانی به جواز یا عدم جواز آن رأی دادهاند؟ درک این دیدگاهها، نه تنها برای زوجهای نابارور، بلکه برای کل جامعه به منظور شکلدهی به یک نگرش آگاهانه و به دور از قضاوتهای سطحی، کاملاً ضروری است.
این مقاله با هدف ارائه یک تحلیل جامع، به بررسی دقیق این دو پدیده از منظر فقهی (با تمرکز بر فقه شیعه که مبنای قوانین ایران است) و حقوقی میپردازد.
تأکید بسیار مهم و حیاتی: این مقاله صرفاً جنبه اطلاعرسانی، تحلیلی و آموزشی عمومی دارد و به هیچ عنوان به منزله صدور فتوا یا مشاوره فقهی و حقوقی شخصی نیست. حکم نهایی در اینگونه مسائل پیچیده، بر عهده مراجع عظام تقلید است و هر فرد باید برای اقدام، به نظر مرجع تقلید خود رجوع کرده و در مسائل حقوقی نیز حتماً با وکیل متخصص مشورت نماید.
مقدمهای بر اصول کلی فقه در مواجهه با پدیدههای نوین پزشکی
پیش از ورود به بحث اصلی، درک این نکته ضروری است که فقه اسلامی، به خصوص فقه پویای شیعه، در مواجهه با مسائل جدید و مستحدثه (پدیدههایی که در زمان پیامبر و ائمه وجود نداشتهاند)، از اصول کلی و قواعد عام برای استنباط حکم استفاده میکند. در مسائل پزشکی، اصولی مانند “اصالت اباحه” (یعنی هر چیزی حلال است مگر اینکه دلیل قطعی بر حرمت آن وجود داشته باشد)، اهمیت درمان بیماری، و قاعده “لاضرر و لاضرار فی الاسلام” (اصل عدم ضرر)، نقش مهمی ایفا میکنند. رویکرد کلی، یافتن راهی برای حل مشکلات انسانها در چارچوب اصول و ارزشهای اسلامی است.

بخش اول: رحم اجارهای و اهدای جنین(Surrogacy) در ترازوی فقه، اخلاق و قانون
رحم اجارهای یکی از پیچیدهترین و بحثبرانگیزترین روشهای کمک باروری است.
۱. رحم اجارهای دقیقاً چیست و انواع اصلی آن کدامند؟
رحم اجارهای قراردادی است که به موجب آن، یک زن (مادر جایگزین) قبول میکند تا جنین یک زوج دیگر را در رحم خود حمل کرده و پس از زایمان، نوزاد را به آن زوج تحویل دهد. دو نوع اصلی رحم اجارهای وجود دارد:
رحم اجارهای سنتی (Traditional Surrogacy): در این روش (که امروزه کمتر رایج است)، مادر جایگزین با اسپرم پدر بیولوژیک از طریق لقاح مصنوعی باردار میشود. در این حالت، مادر جایگزین، مادر ژنتیکی کودک نیز هست.
رحم اجارهای کامل یا بارداری جایگزین (Gestational Surrogacy): این روش، مدرنتر و رایجتر است. در این حالت، جنین از طریق لقاح آزمایشگاهی (IVF) و با استفاده از اسپرم پدر و تخمک مادر اصلی (زوج نابارور) تشکیل شده و سپس به رحم زن صاحب رحم اجارهای منتقل میشود. در این روش، زن صاحب رحم اجارهای هیچ ارتباط ژنتیکی با نوزاد ندارد و تنها میزبان جنین است. **در ایران، تنها این نوع از رحم اجارهای مجاز و قانونی است.
۲. دیدگاه فقه پویای شیعه و دلایل اصلی جواز و حلال بودن
بسیاری از مراجع عظام تقلید شیعه، از جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیتالله خامنهای، و آیتالله سیستانی، با در نظر گرفتن شرایط خاصی، استفاده از روش رحم اجارهای کامل (Gestational Surrogacy) را **جایز و حلال** دانستهاند. استدلالهای اصلی برای این جواز عبارتند از:
عدم وجود دلیل شرعی بر حرمت: بر اساس اصل “اصالت اباحه”، تا زمانی که دلیل قطعی و روشنی بر حرام بودن یک عمل وجود نداشته باشد، آن عمل مباح و جایز است. در منابع دینی، آیه یا روایت صریحی که این عمل را منع کرده باشد، وجود ندارد.
حفظ نسب و شجرهنامه: در روش رحم اجارهای کامل، از آنجایی که جنین حاصل از اسپرم و تخمک زوج قانونی و شرعی است، نسب و شجرهنامه کودک کاملاً مشخص و محفوظ است. کودک از نظر ژنتیکی به طور کامل فرزند همان زوج نابارور است.
ماهیت قرارداد: این رابطه را میتوان نوعی قرارداد “اجاره” (اجاره رحم به عنوان یک خدمت) یا “جعاله” تلقی کرد که در فقه اسلامی مشروع است.
هدف مشروع و عقلانی: هدف از این کار، یعنی درمان ناباروری و فرزندآوری، یک هدف مشروع، عقلانی و مورد تأکید در اسلام است.
۳. دیدگاه غالب در فقه اهل سنت و دلایل اصلی حرمت
در مقابل، اکثریت قاطع علمای اهل سنت، رحم اجارهای را به هر شکلی حرام و غیرمجاز میدانند. دلایل اصلی آنها عبارتند از:
مخدوش شدن مفهوم مادری و نسب: آنها معتقدند که این کار باعث ایجاد ابهام در این میشود که مادر واقعی کیست؛ مادر ژنتیکی یا مادر صاحب رحم؟ و این امر میتواند نسب را مخدوش کند.
ورود شخص ثالث به رابطه زناشویی: از دیدگاه آنها، فرآیند تولید مثل باید صرفاً در چارچوب رابطه زناشویی بین زن و شوهر صورت گیرد و ورود هرگونه شخص ثالث (صاحب رحم) به این فرآیند، جایز نیست.
احتمال بروز مشکلات اخلاقی و اجتماعی: نگرانیهایی در مورد تجاری شدن رحم، استثمار زنان فقیر، و مشکلات عاطفی و حقوقی احتمالی پس از تولد نوزاد، از دیگر دلایل مخالفت است.
۴. شرایط دقیق قانونی و شرعی برای جواز رحم اجارهای و اهدای تخمک در ایران
بر اساس فتاوای مراجع و رویههای قانونی در ایران، برای اینکه فرآیند رحم اجارهای و اهدای جنین کاملاً شرعی و قانونی باشد، باید شرایط زیر به دقت رعایت شود:
وجود رابطه زوجیت شرعی و قانونی بین صاحبان اسپرم و تخمک.
اثبات نیاز پزشکی و عدم توانایی زوجه (همسر) برای حمل جنین با تأیید پزشکان متخصص و معتبر.
رضایت کامل و آگاهانه تمامی طرفین (زوج نابارور، زن صاحب رحم اجارهای، و همچنین همسر زن صاحب رحم اجارهای در صورت تأهل).
تنظیم قرارداد حقوقی دقیق و جامع که در آن تمامی تعهدات مالی، حقوقی و وظایف طرفین به طور شفاف مشخص شده باشد.
عدم وجود هرگونه رابطه جنسی بین صاحب اسپرم و زن صاحب رحم اجارهای.
بخش دوم: اهدای جنین؛ راهکاری پیچیدهتر با ملاحظات فقهی و حقوقی خاص
اهدای جنین، راهکار دیگری برای زوجینی است که هیچکدام از زوجین (یا هر دو) توانایی تولید گامت سالم (اسپرم یا تخمک) را ندارند.

۱. اهدای جنین دقیقاً به چه معناست و چگونه انجام میشود؟
در فرآیند اهدای جنین، یک جنین که از لقاح اسپرم و تخمک یک زوج دیگر (زوج اهداکننده) در محیط آزمایشگاهی ایجاد شده، به رحم زن نابارور (گیرنده) منتقل میشود. این جنین میتواند مازاد بر نیاز زوج اهداکننده در فرآیند IVF خودشان باشد. در این حالت، نوزاد متولد شده هیچ ارتباط ژنتیکی با زوج گیرنده ندارد.
۲. قانون مترقی اهدای جنین در ایران و مبانی فقهی آن
ایران یکی از معدود کشورهای اسلامی است که دارای قانون مشخص و مدونی در این زمینه است. “قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور” که در سال ۱۳۸۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، این عمل را تحت شرایط خاصی کاملاً قانونی و مشروع دانسته است. این قانون بر پایه فتاوای جواز برخی از مراجع عظام تقلید بنا شده است.
استدلال اصلی فقهی برای جواز این امر، این است که اگرچه نسب ژنتیکی به زوج اهداکننده بازمیگردد، اما از آنجایی که این عمل در چارچوب یک فرآیند درمانی و با رعایت ضوابط قانونی و شرعی صورت میگیرد و از بسیاری از مشکلات اجتماعی و روانی فرزندخواندگی سنتی جلوگیری میکند، میتواند به عنوان یک راهکار مشروع برای درمان ناباروری مطلق پذیرفته شود.
۳. مهمترین و اصلیترین چالش فقهی و حقوقی: مسئله تعیین نسب، ارث و محرمیت
این پیچیدهترین بخش در حکم شرعی رحم اجاره ای و اهدای جنین است. با توجه به اینکه نوزاد حاصل از اهدای جنین، از نظر ژنتیکی فرزند زوج گیرنده نیست، سوالات مهمی در مورد نسب (پدر و مادر قانونی کیست؟)، ارث، و محرمیت (رابطه نوزاد با والدین گیرنده و اهداکننده و خویشاوندان آنها) مطرح میشود. قانون ایران و فتاوای فقهی، راهکارهایی را برای این موارد پیشبینی کردهاند. به طور کلی:
نسب: در مورد اینکه مادر و پدر قانونی و شرعی کودک چه کسانی هستند، دیدگاههای فقهی متفاوتی وجود دارد. برخی مادر را صاحب رحم (گیرنده) و پدر را شوهر او میدانند و برخی دیگر، مادر و پدر را صاحبان تخمک و اسپرم (اهداکنندگان) میدانند. قانون ایران در این زمینه سکوت کرده اما رویه قضایی بیشتر به سمت پذیرش والدین گیرنده به عنوان والدین قانونی تمایل دارد.
ارث و محرمیت: به دلیل همین پیچیدگیها، معمولاً از طریق راهکارهای حقوقی و شرعی جایگزین (مانند وصیت یا صلح اموال برای حل مسئله ارث) و همچنین از طریق “رضاع” (ایجاد محرمیت از طریق شیر خوردن) برای حل مسائل مربوط به محرمیت اقدام میشود.

سوالات متداول (FAQ) در مورد حکم شرعی رحم اجاره ای و اهدای جنین
۱. آیا حکم شرعی در مورد جواز رحم اجارهای و اهدای جنین در بین تمام مراجع عظام تقلید شیعه یکسان و مشابه است؟
خیر، در مسائل مستحدثه و جدید فقهی، وجود اختلاف نظر بین مراجع تقلید امری طبیعی است. اگرچه اکثریت مراجع بزرگ شیعه، رحم اجارهای (از نوع کامل و با رعایت شرایط) را جایز میدانند، اما ممکن است در جزئیات شرایط یا در مورد اهدای جنین، نظرات متفاوتی داشته باشند. بنابراین، هر فرد مکلف است که در اینگونه مسائل مهم، حتماً به نظر و فتوای مرجع تقلید خود رجوع کرده و بر اساس آن عمل نماید.
۲. از نظر قانونی و شرعی در ایران، مادر کودک متولد شده از طریق رحم اجارهای (کامل) چه کسی محسوب میشود؟ صاحب تخمک یا زنی که او را به دنیا آورده است؟
این یکی از پیچیدهترین سوالات است. از نظر ژنتیکی، کودک به طور کامل فرزند صاحب تخمک و اسپرم است. از نظر قانونی در ایران نیز، بر اساس رویههای موجود، زوجی که صاحبان جنین بودهاند به عنوان والدین قانونی شناخته شده و شناسنامه به نام آنها صادر میشود. اما از نظر فقهی، در مورد اینکه مادر شرعی چه کسی است (صاحب تخمک یا صاحب رحم)، دیدگاههای متفاوتی در میان فقها وجود دارد که این امر میتواند مسائل مربوط به ارث و محرمیت را پیچیده کند و اغلب نیازمند استفاده از راهکارهای حقوقی تکمیلی است.
۳. چرا در اکثر کشورهای اسلامی که پیرو فقه اهل سنت هستند، روشهای رحم اجارهای و اهدای جنین ممنوع و حرام است؟
همانطور که در مقاله اشاره شد، دلیل اصلی مخالفت اکثریت علمای اهل سنت، تأکید بسیار شدید بر جلوگیری از هرگونه ابهام در نسب و شجرهنامه و همچنین این باور است که فرآیند تولید مثل باید به طور انحصاری و بدون ورود هیچ شخص ثالثی (چه به عنوان صاحب رحم و چه به عنوان اهداکننده گامت یا جنین) در چارچوب رابطه زناشویی بین زن و شوهر صورت گیرد. آنها این روشها را با اصول کلی حفظ انساب در اسلام در تضاد میدانند.
۴. مهمترین و کلیدیترین شرطی که برای حلال و جایز بودن فرآیند رحم اجارهای در ایران و از دیدگاه فقه شیعه ذکر میشود، چیست؟
شاید بتوان گفت مهمترین شرط، این است که جنین باید حاصل از لقاح اسپرم و تخمک یک زوج کاملاً شرعی و قانونی باشد. یعنی پدر و مادر ژنتیکی کودک، باید زن و شوهر باشند. این شرط، اصل “حفظ نسب” را که در اسلام بسیار مهم است، تضمین میکند. هرگونه استفاده از اسپرم یا تخمک اهدایی از شخص ثالث در فرآیند رحم اجارهای و اهدای جنین، آن را از نظر شرعی با چالشهای بسیار جدی روبرو میکند.
۵. برای اینکه از نظر دقیق مرجع تقلید خودم در مورد جزئیات و شرایط خاص رحم اجارهای یا اهدای جنین مطلع شوم، بهترین و مطمئنترین راه چیست؟
بهترین، مطمئنترین و تنها راه صحیح، مراجعه مستقیم به دفتر مرجع تقلید خودتان یا وبسایت رسمی ایشان است. تمامی دفاتر مراجع عظام، بخشهای پاسخگویی به سوالات و استفتائات شرعی دارند که شما میتوانید سوال خود را با تمام جزئیات مطرح کرده و پاسخ دقیق و معتبر را مستقیماً از دفتر ایشان دریافت نمایید. هرگز به شنیدهها یا اطلاعات نقل شده در وبسایتهای غیررسمی در اینگونه مسائل حساس اکتفا نکنید.
نتیجهگیری: پویایی فقه شیعه و نظام حقوقی ایران در پاسخ به نیازهای پیچیده زمانه
در نهایت، بررسی حکم شرعی رحم اجاره ای و اهدای جنین نشاندهنده پویایی و ظرفیت بالای فقه شیعه در پاسخ به مسائل نوظهور و پیچیده پزشکی و اجتماعی است. در حالی که در بسیاری از جوامع دیگر (چه اسلامی و چه غربی) این موضوعات همچنان با بنبستهای قانونی و اخلاقی روبرو هستند، نظام فقهی و حقوقی ایران با ارائه راهکارهای مبتنی بر اجتهاد، توانسته است ضمن پایبندی به اصول کلی شریعت، راه را برای استفاده از این فناوریهای امیدبخش برای زوجهای نابارور هموار سازد. البته این به معنای عدم وجود چالشهای پیچیده حقوقی و اخلاقی نیست و این حوزه همچنان نیازمند بحث، قانونگذاری تکمیلی و فرهنگسازی گسترده در جامعه است.